tisdag 7 mars 2017

Träningsredskapen samlar damm

Maken har en träningsbänk hemma och fria vikter. I perioder är han duktig och använder grejerna, men oftast står de bara där och ser fula ut.

Jag köpte en crosstrainer för flera år sedan. Den hade vi i sovrummet sista tiden och den som använde den mest var vår son. Han gillade att klättra på den. Sen kom vår lillskrutta och vi behövde platsen till hennes spjälsäng. Då skeppades min crosstrainer till svärmors ovanvåning där den fortfarande står, nästan 2 år senare. När vi bor större ska jag ta hem den igen och förhoppningsvis kan jag börja använda den mer igen, som jag gjorde i början när jag köpte den! Det var väldigt bekvämt att ställa sig och gå på den framför tv:n som jag gjorde då, i vår gamla lägenhet.

Sen har jag DVD-filmer om yoga, pilates och zumba. Dom har jag inte tittat mycket på tyvärr. Jag har gummiband, hopprep, pilatesboll och yogamatta. Maken har en ab-roller (eller vad dom heter), sån som man köpte på TV-shop förr om åren. Också sånt som bara ligger och skräpar nånstans.

Nej, vi är dåliga på att träna hemma båda två faktiskt, men inte för att vi saknar möjligheter till det. Vad är det då som stoppar oss egentligen? Vi måste inte gå till gymmet. Vi behöver inte ens gå utanför dörren! Varför använder vi oss inte av de möjligheter vi har i vårt eget hem när vi båda vet att vi mår bättre, samt får mer energi och ork av träning. Lathet? Tidsbrist? Trötthet? All of the above skulle jag tro. Och en avsaknad av motivation.

Ibland funderar jag på att köpa en ny träningsmaskin, kanske en cykel eller nåt annat. Jag skulle vilja bo större så att vi hade utrymme till alla de här träningsgrejerna! Om de står på ett eget ställe och vi hade haft en TV där så jag slipper tänka på att det är träning jag sysslar med, då kanske jag hade använt det lite mer.

Det är svårt att hitta motivationen till träning, även om redskapen finns lättillgängliga. Men, om de inte hade varit lättillgängliga så hade det förmodligen varit ändå svårare! Jag kanske skulle ta tag i det igen efter att min förkylning har gått över och satsa på att klara årets träningsutmaning som jag har med min kollega?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D