måndag 12 september 2011

Att hälosamt gå ner i vikt

I den här bloggen får man ju följa mina försök att på ett hälsosamt sätt gå ner i vikt och den resan har ju både sina med- och motgångar. Många gånger under livet har tankarna gått till quick fix-metoder, det vill säga bantning. Men dessa tankar har aldrig riktigt tagit fäste i mig. Ska jag gå ner i vikt vill jag ju att det ska vara på ett bra sätt för kroppen och för optimala möjligheter att sedan bibehålla min viktnedgång. Det ryktet har ju inte direkt bantning. Däremot GI-metoden har jag varit lite nyfiken på. Har en farbror som gick ner massor i vikt genom den metoden för flera år sedan och som fortfarande behåller en hälsosam vikt.

Kunde inte så mycket om GI-metoden egentligen. Har alltid tänkt att man typ ska äta en massa kött med sallad till och att jag inte skulle klara det för att jag behöver kolhydraterna för mättnadskänslan. Men efter att ha läst på lite om det inser jag att det är mer till metoden än rött kött och inga kolhydrater.


Det handlar inte om en förändring i ens diet, det verkar snarare handla om en förändrad helhetssyn på livet som inkluderar kosten. En livsstilsförändring helt enkelt där man behöver tänka på stressnivå, sömn, motion och såklart kost där mycket protein och långsamma kolhydrater i mindre mängd förespråkas. På så sätt verkar det vara en metod efter min egen smak. Väljer man att ge sig på GI-metoden tror jag dock att man ska läsa in sig en hel del på den så man förstår hur den fungerar och så att man kan få ut det bästa möjliga resultatet av sina ansträngningar. Plus att man tar med sig att det är en livsstilsförändring för hälsa och inte bara en tillfällig diet för viktnedgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D