måndag 28 april 2014

Nya tag behövs

Här i helgen fick jag reda på att maken har börjat bli strikt. Strikt med vad han äter. Han hade inte sagt någonting, men det är klart att jag märkte det på helgen när onyttigheterna kom fram. Jag blev lite tudelad. Vill ju gå ner i vikt och behöver gå ner i vikt. Samtidigt tycker jag livet blir ganska tråkigt utan allt det där goda. Efter lite funderande över helgen kom jag i alla fall fram till att göra ett nytt ryck.

Idag tipsade maken om en app: Lifesum (ShapeUp)
Laddade ner den till telefonen och skapade ett konto. Var tvungen att fylla i lite uppgifter, bland annat:

Vikt: 77 kg (snyft...)

Appen rekommenderar att jag går ner 1 kg per vecka, vilket ger mig ett dagligt intag av 959 kcal. Inte mycket. Har kommit över min gräns idag och planerar att ta en lite längre kvällspromenad med Allvädershunden så att jag kan få ner nivån något. Tror inte jag kommer att komma helt i fas, men minska överskottet något i alla fall. På ett sätt känns inte 1 kg i veckan riktigt rimligt. Tror jag  kommer att behöva bli väldigt strikt med mig själv för att lyckas med det. Maken håller inte med. Han tror visst att jag kan klara det. Uppskattar att han peppar mig och jag ska ge det ett ärligt försök, för jag vet att jag behöver göra något åt min övervikt.

Maken räknade ut mitt BMI på Internet och jag fick 29... Enligt det resultatet är jag överviktig, och inte långt ifrån kraftigt överviktig heller. Mycket deprimerande resultat... Jag känner det också, att magen är svullen, att vikten har ökat. Jag vet med mig att jag har slarvat mer frekvent också, inte bara nu under påskveckan.

Jag har helt enkelt vänt bort min blick och tänkt på någonting annat. Tänkt att det inte är så farligt. Tänkt att jag tar tag i det senare. Men de här resultaten går inte att bortse från. Jag behöver skärpa mig. Inte kul att jag dessutom är sjuk så att snoret väller ut varje gång jag snyter mig, vilket gör att träning för tillfället inte är ett alternativ. Hoppas jag blir frisk snart så att jag kan ta tag i min träning.

Sen räknade maken ut mitt dagliga kaloribehov på samma sida.

Mitt resultat för idag i appen Lifesum är att jag har ätit 169 kcal över målet på 959 kcal. Det vill säga totalt 1252 kcal. Om jag siktar på att gå ner 0,5 kg per vecka hade det varit ett bra resultat på en dag. Nu gör jag ju inte det, så jag är ju inte så himla nöjd. Visserligen kollade jag inte in appen förrän på kvällen, så förutsättningarna för att klara av målet var ju inte riktigt på plats idag. Imorgon är dock en ny dag, då får jag göra ett nytt försök och hoppas att jag klarar mig bättre än idag. Ska bli intressant att se hur kvällspromenaden med Allvädershunden påverkar dagens resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D