lördag 10 maj 2014

Saras egna, nyttiga chokladbollar

Efter att maken bakade nyttiga chokladbollar på ett recept han hittat med kvarg så fick jag idén att jag skulle testa att göra mitt eget recept på nyttiga chokladbollar. Jag googlade lite för att se vad jag kunde använda som smörsubstitut och kom fram till att jag skulle testa med avokado. Istället för strösocker har jag valt vanlig, svensk honung. Receptet har jag lagt in i min app Lifesum och så har den själv räknat ut hur många kalorier en chokladboll är. Det är bra för då är det lätt att variera mängden av ingredienser i receptet. Redigerade i efterhand så att allt skulle stämma. Jag gjorde även bollarna små, satsade på att de skulle få plats i knäckformar. Det blev 33 stycken och varje boll innehåller 33 kcal.

Smaken är ok. Konsistensen på smeten blev fastare än "vanliga" chokladbollar. Tror det också påverkades av att avokadon kunde ha varit lite mer mogen. Den var egentligen lite för hård, men det ordnade till sig i matberedaren. Smaken då? Jo, den blev helt ok. Som vuxen har jag ju lite pretentioner kring hur en chokladboll "ska" smaka, så det påverkar ju min bedömning. Det är liksom inte något jag kommer att drömma om, men det ger mig lite lindring i mitt gottebehov. Bedömningen från Modig, 2 år, är "mer bolle"! Uttryckt många gånger, så ja, han gillade det starkt.

Ingredienser:
1 avokado (ca 100 g utan kärna och skal)
3 dl havregryn
3 msk kakao
3 msk kaffe (spelar ingen roll om det är kallt)
1,5 msk honung (använde fast honung)
1 msk vanillinsocker
25 g riven kokos

Om smeten blir för fast kan man ha i lite vatten, jag hade i 1 msk vatten.

Så här gör du enklast:
Mixa alla ingredienser. Rulla bollar. Rulla bollarna i kokos. Voila! Klara att ätas. Valfritt om man vill kyla först, men det behövs inte.

Så kvällens lördagsmys (för mig) hemma hos oss blir dom 3 st chokladbollarna på bilden ovanför, samt färsk ananas och lite turkisk yoghurt på bilden här till höger. Dryck: kranvatten. Det är lite annat mot hur det brukar bullas upp på vardagsrumsbordet.

Imorgon är det dags för vägning vecka 2. Ska bli intressant att se om det blir någon viktnedgång även den här veckan. Kämpar på gör vi i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D