söndag 4 maj 2014

Kan det stämma?

Sedan i måndags har jag använt mig av Lifesum (ShapeUp)-appen. Jag har varit och är mer hungrig, men jag har också fått mer uppfattning om vad det är jag stoppar i mig och hur mycket. Ett uppvaknande må jag säga.

Imorse när jag hade vaknat bestämde jag mig för att göra ett dagbyte. Jag vägde mig första gången i måndags eftermiddag med full klädsel. Då vägde jag 77 kg. Imorse vägde jag mig före frukost. Då vägde jag 73 kg. Kan jag tro på en viktförändring på -4 kg? Nej, inte riktigt. Men 2-2,5 kg kanske jag kan se som en mer realistisk viktnedgång om jag räknar bort kläderna och att jag vägde mig på eftermiddagen. Det känns som att det har blivit lite positiv förändring. Jag tycker att mina gäl-valkar på ryggen har minskat. Dom är inte lika markanta som förut.

Igår eftermiddag mätte jag min midja. 98 cm. Imorse före frukost mätte jag min midja igen. 94 cm. Det känns orealistiskt med -4 cm på ett halvt dygn och har nog mer med före och efter intag av mat att göra.

Som ni säkert märker är jag fortfarande skeptisk. Jag tror inte på att jag kommer att klara av att genomgå någon stor förändring. Varför tror jag inte på det? Varför tror jag inte på mig själv? Kanske för att jag aldrig har lyckats förut, inte helt? Samtidigt känner jag mig optimistisk. För jag äter vanlig mat, men jag reglerar mängden och undviker onyttigheter. Dock inte helt. Det gäller bara att kompensera eller tänka på mängden av onyttigt intag.

Jag har lite funderingar på att försöka skapa ett eget recept för nyttiga chokladbollar också, för jag är inte så förtjust i dadlar eller kvarg som bas. Får se hur det går, men om jag gör det och det blir bra så kommer jag definitivt att lägga upp det här! Så håll lite utkik.

Maken tog lite foton igår, typ före-bilder. Även om det inte är helt före eftersom det har skett en förändring redan sedan i måndags då jag borde ha tagit mina före-bilder.




Är inte helförtjust över mina ärr sedan operationerna 2011, men inte mycket att göra åt. Det är så jag ser ut nuförtiden. Här kan man se lite olika vinklar för att få en bättre uppfattning om vad jag har att jobba med. Mage, gäl-valkar, stora armar. Får se vad det blir av det hela. Nu har jag ju någonting att kämpa för också. Vi åker ju på en 2 år försenad bröllopsresa om nån månad eller så. Ska bli intressant att se vilken förändring jag kan lyckas genomgå tills dess. Lifesum-appen säger just nu att jag om jag fokuserar kan uppnå mitt mål på 63 kg om 9 veckor. Då räknar den visserligen hela den här dagen, trots att jag bara har ätit frukost. Innan jag ändrade min vikt i appen sa den 12 veckor. Så 9-12 veckor skulle nog jag påstå att det borde ta. Får kolla igen ikväll när dagens matintag är avklarat. Det gäller bara att behålla fokus. Inte det lättaste när sommaren är på intågande med stormsteg, men jag ska försöka. Ännu en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D