tisdag 3 september 2013

Utsträckta muskler, omöjliga positioner och avslappning

Idag testade jag BodyBalance för första gången. Det är en blandning av Yoga, Pilates och Tai Chi. Jag har aldrig testat Pilates och Tai Chi. Yoga har jag testat hemma framför en halvkass Yoga-dvd for dummies, samt lite pausyoga på jobbet.

Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av de 60 minuterna som klassen upptog. Nu i efterhand kan jag berätta att det inte var jobbigt, men vissa saker var svåra. Det handlade en hel del om balans och det tyckte jag nog att jag oftast klarade ganska bra, men när det kom till styrka så var det sämre. Inte så konstigt. Vid ett tillfälle satt vi i en sån position att jag kände det som att min kropp var hopknuten till en knut. Varm blev jag av passet, men direkt svettigt var det inte. Kroppen fick sträckas ut åt alla möjliga och omöjliga håll.

Det var skönt för min kropp som är proppfylld av spända, korta muskler och för mitt sinne som alltid är på helspänn. Jag tror att jag behöver fortsätta med detta. Har inte min huvudvärk minskat något? Eller inbillar jag mig?

Passet handlade mycket om att andas, något jag glömmer bort många gånger. Det handlade också om avslappning och kroppskontroll. Det finns styrkeövningar och många positioner genomförs statiska eller i sakta rörelse. Ska jag jämföra detta med hur jag klarade av passen med Zumba och Sh'bam så var det betydligt lättare att hänga med i vad som hände i detta pass. Jag kände mig inte konstant bortkommen och klumpig.

Jag vill gå dit igen. Det var inte roligt, men det gav mig någonting och jag tror att BodyBalance kan vara ett bra komplement till annan träning. Min kropp behöver verkligen öva sig i att slappna av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D