tisdag 22 januari 2013

Vatten

Livets dryck. En av mina egna favoriter. Dricker egentligen mest vatten eller mjölk och i perioder även lite apelsinjuice. Huvuddrycken är dock vatten. Borde dricka mer vatten, men glömmer ofta bort det. På lördagar när jag får äta onyttigt brukar drycken ändå bestå av vatten, även om jag ofta smakar av makens Coca Cola.

I ett försök att få i mig mer av den här essentiella drycken har jag börjat med att jag på morgonen till frukost dricker ett stort glas med vatten, ca 40 cl skulle jag tro. Tänker att det är nyttigt och har dessutom hört att det ska vara ett bra sätt att starta magen för dagen. Konsekvensen blir att när jag väl anländer till jobbet så är jag fruktansvärt kissnödig, vilket fortsätter hela förmiddagen. Men, det är en konsekvens jag kan leva med.

På helgen, när vardagslunket inte fungerar som det ska riktigt brukar jag glömma mitt glas med vatten på morgonen. Har faktiskt inte tänkt på konsekvenserna med det, men kanske är det mer huvudvärk? Och färre toabesök, haha!

Modig får bara vatten till maten. Förutom vatten dricker han välling och bröstmjölk, men hans huvuddryck är vatten. Det tycker jag är bra. Jag vill inte vänja honom vid en massa smaksatta drycker som förstör hans tänder som som gör att han som vuxen inte tycker om vatten. Vatten är ju jättegott och läskande och det vill jag att han ska veta.

Här i Sverige har vi det bra på det sättet att vi har mycket bra vatten. Vatten som vi kan dricka direkt ur kranen. Vi har tur. Tillgången på vatten känns oändlig här, vi diskar, tvättar, duschar och dricker vattnet utan alltför mycket betänkligheter. Alla i världen är inte så förunnade och vi kan skatta oss lyckliga för det. Vatten är en lyx vi egentligen borde uppskatta mer, men som känns som en naturlig del i tillvaron. Jag ska försöka komma ihåg att titta på vatten med nya ögon och uppskatta dess rikliga tillgång i min tillvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D