tisdag 12 februari 2013

App med pulsmätare


Instant Heart Rate

Som jag har nämnt i mina inlägg om Tabata så har jag installerat en app som kan mäta min puls genom mobiltelefonens kamera med hjälp av blixten. Det började med att maken först laddade hem en app som mätte pulsen och så ville jag såklart ha den till min telefon, så att jag kunde ha koll på pulsen när jag tränar tidigt på morgonen och maken fortfarande sover. När jag letade så hittade jag inte samma app som maken hade, men jag hittade en annan, en snyggare app som maken raskt bytte till så fort han hade sett den, hehe. Han sa att den är gjord av topputvecklare, vilket tydligen ska vara riktigt bra. Det betyder att den inte är "hemmasnickrad" så att säga, utan är gjord av professionella utvecklare. Jag valde den för att den var gratis och hade fått bra betyg.

Nyfiken på vad den heter? Instant Heart Rate. Jag tycker det är fascinerande hur den fungerar. Tydligen blir blodet mer syrerikt efter varje hjärtslag, vilket får huden att ändra färg. Det appen gör är att den mäter förändringarna i hudfärgen och räknar ut pulsen på endast 10 sekunder. Det går att spara mätningar, läsa om vad som händer i olika lägen av puls jämfört med maxpulsen, med mera. Det är en app jag än så länge gillar starkt och som jag rekommenderar om du tränar och vill ha koll på att du hamnar på en lagom pulsnivå i din träning. Det går ju att utläsa huruvida du ska ge mer i din träning, eller ej. Såsom jag använde den i min Tabataträning den här veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D