tisdag 12 februari 2013

Tabata, dag 2

Eftersom jag inte kom upp i så hög puls igår tänkte jag att någonting behövde förändras inför dagens pass och lösningen då enligt mig var högre intensitet och att lägga till vikter. Sagt och gjort.

När man springer går det att öka hastigheten väsentligt, även i stillastående läge. Första setet bestod därför av höga, springande knälyft samt biceps med 2 kg. Fast hantlarna i sig väger en del också, så jag skulle säga att jag egentligen hade 3 kg i nävarna även om själva viktskivorna indikerar något annat. Andra setet tog jag och ändrade knälyftet i springsteget till springande rumpsparkar istället. Sen gjorde jag en övning som jag inte riktigt vet vad jag ska säga att den heter. Tror att den tränar typ gäddhänget. Jag höll en hantel med båda händerna ovanför huvudet och sänkte den så långt jag kunde bakom huvudet genom att bara röra armarna från armbågarna och neråt. Nån som vet hur jag ska benämna den övningen?

Resultatet enligt pulsmätaren blev 140 slag per minut! Yes! Jag kände att dagens pass blev bättre också för jag blev helt slut och den minutens vila mellan seten hann inte återställa mig inför andra setet. Det är nog mer så här det ska vara. Nu vet jag vad jag behöver sträva efter och att det funkar.

Idag tycker jag det är superskönt att passet är avklarat så pass fort som det är. När jag nästan har gett upp i varje set så är det bara en eller två repetitioner kvar och jag orkar kämpa vidare. Än så länge gillar jag Tabata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D