fredag 22 april 2011

Helenas Jansson

Imorgon ska det firas påsk med familjen. Därför har jag idag tillagat en Janssons frestelse efter min obiologiska mammas recept. Varför vill jag då dela med mig av detta, det är ju inte ens ett hälsosamt recept? Jo, för att det är gott och för att min Helena gick bort i cancer i början av augusti förra året. Och hälsosamt eller ej det går väl att debattera. Det är bara rena råvaror använda, så jag får nog säga som pappsingen alltid säger: det innehåller sånt fett som kroppen känner igen (= smör och vispgrädde). Hederlig husmanskost är vad det är!

INGREDIENSER
6 st stora potatisar
2 burkar anjovis
3 stora, gula lökar
Grädde
(jag har i svartpeppar och lite salt också)

TILLAGNING
Skär och strimla potatisen fint.
Koka strimlad lök med lite vatten och en
klick smör. Dofta över salt.
Låt löken puttra tills den är mjuk, ca 5-6 min.
Häll av vattnet.

Varva (i en smörad form) potatis...
... lök...
... anjovis...
... lök...
... anjovis...
... och potatis.
Tada!
Blanda grädde och spad från 1-1,5 burk
anjovis. Jag har också i lite, lite salt, samt
peppar för att jag gillar det. Det står dock
inte i originalreceptet.

PS. Enligt receptet står det 1,5 dl grädde,
men det tycker jag är alldeles för lite. Jag
använder 3-5 dl totalt. Anjovisspadet kan
också användas efter smak och tycke.

Häll gräddblandningen över frestelsen.
Över hälften av formen bör vara fylld
med vätska.
Tada!
Strö över ströbröd.

Tada!

In i ugnen i ca 1 tim tills potatisen är mjuk på 175° C.
Tadadada dada (jubel och applåder)!
Nu ska min Helenas Jansson få svalna lite innan den åker in i kylen, för en sån här rätt gör sig bäst om den tillagas dagen innan den ska ätas så att smakerna sätter sig ordentligt. Imorgon ska vi värma på den, eventuellt med folie över efter en stund så att den inte blir vidbränd på ovansidan.

Glad Påsk mina kära läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D