lördag 30 april 2011

Last Chance Run

Då var det avklarat. Idag sprang N och jag rätt runda så nu har vi testat Vår Ruset-slingan. Sprang 5,04 km på 33.18 min, Idag gick det mycket bättre än igår. Jag kände mig stark och jag hade ork. Höll en jämn och bra fart hela rundan, med en spurt på slutet för att använda de krafter som fanns kvar.

Med ca en tredjedel kvar på rundan kände jag att det började värka i mellangärdet igen, precis som igår. Jag var tvungen att riktigt fokusera på att andas lugnt och ordentligt och lyckades på det sättet hålla andnöden borta.

Det där med andningen är viktigt och någonting jag uppenbart behöver jobba med. Vet bara inte hur man ska andas "rätt". Tänkte på det. Sambon som har tränat friidrott (löpning) sedan barnsben har lärt sig hur man ska röra kroppen för att maximera prestationen, däri ingår säkerligen andningsteknik också. Jag har ju bara andats som en automatisk, livsuppehållande funktion, så som jag har gjort sedan födseln. Vad vet jag om andningstekniker för att orka springa? Ingenting! Kanske borde fråga, hm.

2 kommentarer:

  1. Jaaaaaaa fråga och sen bloggar du om tekniken för jag vill oxå veta och gärna tips på hur man springer lättare "rätt" oxå . Guuu vad duktig du är och springa och fort springer du med 5km på 33 min är ju super bra ju !!! Jag vill oxååååååå !! Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Har frågat. Dom lärde faktiskt inte ut andningsteknik, men han har läst på om det på egen hand. Ska ta och prata med honom igen och den gången ta anteckningar så kanske jag kan få ihop nåt bra sen. ;)
    Är 33 min fort? Jag har liksom inget att jämföra med. Det känns inte fort, blir omsprungen hela tiden tycker jag. XD

    SvaraRadera

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D