fredag 18 februari 2011

Tappa sugen

Vad är det som gör att man helt plötsligt tappar sugen och inte vill göra någonting (förutom möjligen zappa på tvn och äta choklad). För en liten stund sen skrev jag mitt förra inlägg om min träning som jag har gjort idag. Sen gick jag ner till tvätten och jag funderade över om jag inte skulle sätta igång lite ösig musik på Spotify så jag kunde dansa loss tills det var dags att gå ner till tvättstugan igen. Jag var helt inne på att göra det, kände mig peppad. Sen bara, poff, så var den känslan borta och jag hamnade i nån sorts apati där jag helt tappade sugen på att göra nånting över huvud taget! Vad hände? Hur kan man gå från att vara peppad inför fri dans i vardagsrummet till att känna sig nedstämd, slö och ovillig att göra någonting inom loppet av den lilla tid det tar att gå ner till tvättstugan och sätta igång 2 maskiner tvätt?

Hände någonting där nere i tvättstugan? Hm. Ett rör läckte. Jag ringde till vaktmästaren som sa att det redan var under kontroll (hur det nu kan vara det när det fortfarande läcker). Jag frågade om den vänstra maskinen fungerade den här veckan. Han hade ingen aning. Vi la på. Jag stannade kvar och kollade så att båda maskinerna tog in vatten, sen gick jag upp igen, utan ett uns av vilja till att göra någonting. Visst, vaktmästaren lät allmänt grinig, men har han sån stor effekt på mitt mående att han kan få mig att gå från pepp till depp? Han borde inte ha det i alla fall.

Var jag nedstämd redan tidigare och blev tillfälligt peppad av träningen? Jag har varit lite grinig på morgonen. Fick gå upp tidigt med hunden trots att jag ska jobba till kl 2 inatt. Kom hem sent igår kväll och har jobbat som en liten gnu hela veckan (mer än 40 tim hittills) och jag har fortfarande 2 8-timmarspass kvar att jobba. Båda kvälls/nattpass. Jag vet att jag inte brukar hinna sova någonting under dagen när jag jobbar ett sånt här pass och då vet jag också att jag kommer att vara astrött på jobbet eftersom jag vaknade så tidigt och jag kommer inte att vilja åka dit över huvud taget. Ja, det här känns kanske som nyckeln till problemet...

Sambon kläckte ur sig imorse att jag väl kunde gå och handla mat när han var iväg till skolan i ett par timmar eftersom vi inte har nånting att äta hemma. Hallå! Det var inte du som jobbade 12,5 tim igår! Kunde du inte ha handlat igår då?! Då hade det kanske funnits en ordentlig frukost till mig imorse och inte bara mackor eftersom DU precis ätit upp den sista filen som fanns i huset! Ibland är han en egoist så det står härliga till. Han ska inte jobba ikväll, han kommer säkert att sitta hemma och spela Xbox. Ja. Jag tror att jag har slagit huvudet på spiken, det är det här som är roten till min nedstämdhet som så plötsligt anföll mig. Allt jag vill nu är att äta choklad och godis och se nån härligt, sliskig romantisk komedi på film. Det krävs en enorm viljestyrka att stå emot den inre Brutus som skriker åt mig att bara släppa taget och hänge mig åt lättjan och det mjuka i att bara slappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D