söndag 23 januari 2011

Även de små stegen räknas

Vikt: 71,6 kg (100 g mindre än igår)
Jag blir glad för alla skillnader på vågen som pekar nedåt, även de små! Det känns som om lönen för mödan äntligen börjar visa sig nu! Min önskevikt nuförtiden är 60 kg, för några år sedan, när jag vägde drygt 60 kg, var drömvikten 58 kg. Dit kommer jag nog aldrig att komma igen. Först ska jag nog sikta på 65 kg som delmål och sen 60 kg. I mina drömmar kanske jag t.o.m. når 58 kg någon gång? Troligtvis inte. Haken är ju att jag måste hålla min träning vid liv och fortsätta undvika onyttigheter i möjligaste mån. Jag ska försöka klara det som jag aldrig har klarat förut! Gör jag det så kanske jag för första gången på, hm kanske första gången i hela mitt liv, kan tycka att jag inte är fet när jag åker till stranden i sommar?

Är det inte konstigt förresten! I hela mitt vuxna liv, sedan gymnasietiden ungefär, har jag känt mig tjock. När jag var 18 tyckte jag att jag var det och då lär jag ju ha vägt under 60 kg, när jag var 25 då jag vägde mellan 60-62 kg, när jag var 30 då vikten låg på ca 68 kg och nu när jag är 32 och vikten ligger på dryga 70 kg. Alltid har känslan av att vara tjock förföljt mig. Då jag träffade min sambo 2005 sa han att han tyckte jag såg vältränad ut, jag skrattade rakt ut. Jag har väl aldrig varit den som har tränat! En av mina väninnor sa en gång till mig att egentligen är det så himla dumt att man går och känner sig tjock, för om 10 år när man tittar tillbaka då kommer man att tycka att man var smal. Det är bättre att njuta av livet nu, istället för att låta det passera för att man känner sig tjock. Det här sa hon till mig en sommar då jag hade undvikit att åka och bada eftersom jag tyckte att jag var så tjock. Efter samtalet med henne hann jag faktiskt med stranden några gånger innan hösten anlände! Kontentan av det hela är att försöka leva i nuet och inte fokusera på vikten. I alla fall inte låta vikten hindra dig från att göra saker i livet. Nu ska jag försöka kämpa mig till en vikt som jag kan trivas och känna mig nöjd med, så att jag inte längre tillåter den (vikten) att diktera mitt liv och mina känslor på ett negativt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D