måndag 24 januari 2011

Självkontroll för välmående

Igår kväll bestämde jag mig för att jag inte skulle väga mig idag på morgonen. Ett jobbigt beslut på ett sätt, för det är lite min kontroll varje dag. Jag undviker att väga mig för att jag inte vill bli för fokuserad på vikten, något som min sambo ofta varnar mig för att bli. En annan anledning är att jag åt ganska mycket kvällsmat igår också. Ser jag en viktuppgång idag kommer jag att bli nedslagen av resultatet, vilket jag vill undvika. Också det i ett led att ta fokus bort från vikten. Visserligen går jag och tänker på det istället nu, men ju längre dagen lider, desto mer kommer jag att glömma bort det. Har massor att göra på jobb som kan distrahera mig.

En annan sak jag behöver bli bättre på är att gå och lägga mig i tid på kvällen. Sömnen är ett av de tre viktigaste benen för fysiologiskt välmående och i längden även psykologiskt välmående. Kosten och motionen har jag redan åtgärdat, men förutom att ha fortsatt koll på dessa bitar behöver jag även få bättre kontroll på och mer sömn. Är astrött nu på morgonen för att jag gick och la mig alldeles försent igår kväll. Jag vet att jag egentligen är en person som behöver ca 8 tim sömn/natt för att må som bäst, men för det mesta hamnar det på mellan 5-6,5 tim/natt. Alldeles för lite. Vad jag behöver är en strategi för att få mig själv att gå och lägga mig i tid (samt färre bra tv-program/filmer sent på kvällen). Alla förslag mottages!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D