onsdag 26 januari 2011

Uthållighet och inre styrka

Bestämde mig för att motionen idag skulle bli jogging. Funderade på det redan igår kväll faktiskt, men så snöade det lite och jag började tvivla på om det var en god idé. Imorse låg dock inte snön kvar längre, men när jag tittade på termometern visade den på mellan minus 2-3 grader ute. Var det för kallt för att springa? Tog mig i kragen, föste bort undanflykterna och tänkte, nej, det var det inte. På med understället så ordnar det till sig, jag blir varm när jag springer. Hunden fick följa med, så fick han sig en morgonrunda med fart samtidigt.

Det är inte lätt att springa med en hund i koppel. Inte för att min hund är besvärlig, inte alls. Det är snarare det att jag inte är en van joggare och att jag behöver tänka ganska mycket på min hållning och att slappna av i axlarna när jag springer. Det är svårt att få rätt sving på armarna när man samtidigt håller i ett koppel. Tyckte ändå det gick rätt bra, trots att hunden stannade ganska ofta för att göra sina behov, men det blev färre gånger än vanligt pga att vi sprang. Han tyckte det var roligt ibland, när han fick för sig att busa med kopplet, men för det mesta tyckte han nog att jag sprang för sakta, haha.

Idag sprang jag 4,6 km på 41,28 min. Det blev en medelfart på 9:01 min/km och jag sa hejdå till 386 kalorier. Medelfarten när jag sprang med min kompis i lördags var 7:54 min/km. Där ser man skillnaden med och utan hund. Sen var det skillnad att springa med någon på det sättet och att springa själv. Är man två stycken så sporrar man varandra att inte ge upp. Idag funderade jag många gånger på om jag skulle gå en stund istället. Vid ett tillfälle gick jag 10 m också, men det kändes som att jag svek mig själv då. Ja, sen ringde sambon också när jag var på väg tillbaka. Blev sur för att han störde mig när jag var "in the zone" så att säga, haha, stackarn, jag fräste nog åt honom lite i telefon.

För att klara joggingpasset idag fick jag liksom hämta kraft inifrån mig själv för att orka fortsätta. Jag känner mig lite stolt över mig själv över att jag gjorde det, att jag inte gav upp! Kanske har ett uns självdisciplin när det kommer till träning formats i mitt inre? Jag har ju tränat i 3 veckor nu (fast det känns som längre). Sen blev det lite sit och push ups när jag kom hem innan jag avslutade med streching.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D