fredag 7 januari 2011

Onyttigt leverne

Vikt: 72,9 kg (samma som igår)
Längd: 163 cm
BMI: 28 (dvs övervikt...)

Jag såg nyss på The Dr's. Huvudprogramledaren dr Travis hade gjort ett experiment som han kallade Project Unhealthy då han i 5 dagar skulle äta onyttigt och inte motionera, eller "vara aktiv" som han föredrog att kalla det. Det var rätt intressant att se hur mycket han blev påverkad av att äta och vara onyttig i endast 5 dagar! Många saker kände jag igen mig i, till exempel att man känner sig slö, att man vill äta mer onyttiga grejer men mår dåligt efteråt och det som slog mig speciellt är att man känner att hjärtat slår mycket snabbare efter en onyttig måltid. Det har jag märkt många gånger faktiskt, att hjärtat slår väldigt snabbt när jag har ätit typ pizza eller något liknande. En ganska jobbig känsla måste jag erkänna. I perioder har vi ätit väldigt mycket snabbmat här hemma och om jag är lat i vanliga fall så är jag superlat i sådana perioder. Det är läskigt att det är sånt som påverkar en så himla mycket, dålig mathållning och oaktivitet. Många gånger tänker jag att det är jag som ÄR den där lata personen, men egentligen kanske det snarare är så att jag gör dåliga val som påverkar mig så pass mycket att jag BLIR den där lata personen. Intressant att fundera vidare på. Speciellt med tanke på att skillnaden mellan är och blir är att det ena går att påverka. De tre viktigaste sakerna att tänka på för ett fysiologiskt välmående är ju sömn, kost och motion. I experimentet på The Dr's visades det även att detta också påverkar det psykologiska välmåendet i hög grad. I perioder då jag har varit mer aktiv på olika sätt har jag faktiskt mått mycket bättre psykiskt också.

Förhoppningsvis har jag detta året startat en måbra-trend för mig själv som kan hålla i sig. Det svåraste för mig är och har alltid varit att hålla förändringen vid liv, att inte ge upp. Ibland har jag slutat pga att jag har blivit sjuk och inte kommit tillbaka efteråt som jag borde, eller så har det varit att jag har börjat se resultat och då gett mig själv lite friare tyglar som jag ganska snart har slitit mig från. Jag är en godisråtta av stora mått och det är något jag hela tiden måste kämpa med för att hålla mig borta från. Det är min stooora last eftersom jag inte röker och nästan aldrig dricker någonting. Jag är jättenöjd med min början det här året än så länge, men det är som sagt bara en början. Nu gäller det att lyckas hålla ångan uppe och inte falla för mina vanliga frestelser. Jag blir orolig eftersom min brist på självdisciplin när det gäller kost och motion är väldigt stark... Är jag stark nog att motstå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D