måndag 10 januari 2011

En vecka in i förändningen

En vecka har gått sedan jag tog mått på mitt omfång. Idag glömde jag att väga mig, vilket jag brukar göra direkt efter att jag har gått upp på morgonen. Sambon var inne på hemlighuset och sen hade jag hunnit äta frukost, så då kändes det inte som någon idé att väga mig när jag väl kom ihåg det. Vilket inte gör så mycket, för egentligen borde jag väl inte väga mig varje dag eftersom jag hakar upp mig extra mycket på vikten då, vilket sambon inte tycker att jag borde. Det viktiga är att fortsätta motionera och äta en bra kost utan att konstant stoppa i mig en massa onyttigheter. Det har gått bra hittills sedan jag började i alla fall.

Idag har jag gått en riktig långrunda med vovven på 2 tim. Det blev 8,71 km totalt, vilket inte är fy skam enligt mig. Många kalorier blev det också enligt Runkeeper, vilket kanske är orsaken till att jag har gått och varit hungrig hela dagen. Snart är det dock dags för kvällsmat, då ska det förhoppningsvis lugna sig med kurret i magen.
Jag har också utfört bodyrocks Exercise Challenge - Sandbag Sit Ups and Hell Week från 9/1. Eftersom jag är nybörjare så utförde jag den på en nybörjares vis utan vikter, dessutom gjorde jag de flesta som vanliga sit ups. Jag började med 5 sit ups enligt instruktionerna, sedan 45 vanliga, vila ca 1 min för att sedan upprepa proceduren. Utmaningen var att man skulle utföra 100 sit ups på en dag, jag gjorde 200 st, dels för att jag gjorde de flesta i den enklare varianten och dessutom utan vikter och dels för att jag har en kompis som ligger hemma och är sjuk, så jag gjorde lite extra för henne också. Hon är liksom min sparringpartner på distans. Något jag kan rekommendera eftersom det sätter lite extra umpf i träningen och får en att satsa det där lilla extra. Det talade även Freddy om på bodyrock-bloggen igår. Min sambo har samma effekt för träningen när han hjälper mig med tidtagning och sånt.
Kvar att göra idag är de 20 min cardio som jag tänkte skulle ske på crosstrainern. Men innan jag ger mig på cardioträningen är det som sagt dags för mat, så rapportering om den sista pusselbiten i dagens träning kommer senare.

... Nu har jag slutfört dagens cardio. Har problem med min crosstrainer, så himla störigt! Har fått hoppa av och på för att hålla på och skruva på den hela tiden. Vet inte vad jag ska göra för att den ska funka felfritt. Egentligen har den krånglat sen första dagen vi fick hem den, men det är sånt himla meck att skicka tillbaka så jag har inte gjort det, vilket antagligen är rätt dumt. Nu får jag ju leva med den som den är. Pga allt hoppande av och på blev dagens cardio 35 min totalt. Jag är ändå nöjd eftersom jag har gjort av med drygt 1000 kalorier genom motion idag när man räknar ihop allt. Inte illa pinkat alls om jag får säga det själv!

Är lite orolig för morgondagen eftersom jag ska börja jobba igen då, dvs jag kan inte planera min dag runt träning lite här och där. Dessutom ska jag iväg på kvällen. Det betyder att möjligheten till träning är ganska liten. På morgonen, då jag har svårt att komma upp, eller på eftermiddagen mellan jobb och socialt liv. Problemet är väl egentligen inte att hinna med träningen bara, utan att jag också ska hinna med att duscha efteråt. Vill ju inte gå ut som en svettbobba och träffa folk direkt. Tillsammans blir det ganska tidskrävande både för morgonträning och eftermiddagsträning. Om jag inte skulle åka bort hade oron varit mindre. Du kanske tycker att det är löjligt att oroa sig för en dags träning, för om man missar en dag är det väl inte hela världen. Men min oro handlar om att en dags missad träning leder till flera dagar och tillslut är jag tillbaka där jag var för en vecka sedan - sysslolös i soffan med godispåsen. Det vill jag inte! Håll tummarna för att jag får ihop det och inte ger upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D