torsdag 31 mars 2011

Hållning och spända muskler

Ända sedan jag gick i högstadiet (vilket var ett tag sedan) har jag haft spänningshuvudvärk som kommer och går. De senaste åren (minst 5, säkerligen mer) har jag dessutom haft spända muskler i hela kroppen. Hur vet jag det? Jo, för när jag går till min favoritmassör (vilket sker en eller ett par gånger per år för att hon bor så långt bort från mig) suckar hon och ojar sig över hur spänt det är, typ överallt! Ojojoj, ojojoj. Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå (shit, mitt huvud para pyser ut låttexter nuförtiden, weird). Armar, ben, fötter, händer, rygg, huvud.

Särskilt spänd är jag i mina axlar och käkar. För 1 eller 2 år sedan var jag tvungen att skaffa bettskena hos tandläkaren, för jag biter ihop mina käkar så hårt att jag har sönder mina tänder. När jag vaknar på morgonen har jag ofta värk i huvud/axel-partiet. Axlarna är uppskjutna till öronen och käkarna så hårt hoptryckta att dom värker. Min kropp har ett "normalläge" som är uppskruvad på "konstant spänd", jag vet helt enkelt inte hur jag ska slappna av med den. Vet inte hur det ska kännas? Om jag medvetet fokuserar på att slappna av kan det gå, men så fort tankarna glider iväg går min kropp tillbaka i "normalläget", dvs det spända läget.

Att mina muskler är så spända påverkar min hållning också. Jag kutar ofta med axlarna och sjunker ihop i skulderpartiet, vilket gör att ryggen böjer sig framåt en aning. Jag har en hållning som en riktig soffpotatis helt enkelt. Vilket inte är så konstigt, med tanke på den mängd med tid som jag har lagt ner på dumburken genom livet.

Jag tänker mig att träningen ska hjälpa mig något med hållningen, men jag vet också att det inte är hela lösningen. Jag behöver avsätta tid för typ avslappningsövningar. Vi har en svensk spikmatta och den är jag duktig på att använda i perioder. Sen tänker jag att streching kan hjälpa också. Streching är jag inte överduktig på att göre efter träningen, utan jag slarvar mig ofta igenom den. Egentligen tror jag att jag förutom ordentlig streching efter träningen, också skulle behöva strecha ytterligare ett par gånger per dag. Speciellt huvud och axlar. Men ofta glömmer jag bort det och när jag väl minns att jag borde, ja då har jag bråttom eller sitter olägligt till (typ kör bil eller nåt).

Summan av kardemumman är att jag behöver ta hand om mig själv bättre än vad jag gör. Det är superbra att jag har tagit tag i min vikt, att jag tränar och undviker onyttigheter. Men det är inte hela biten i min strävan efter hälsa. Jag behöver även lägga tid på och prioritera de andra bitarna, de som kan hjälpa mig att slappna av och på så sätt avlasta mina stackars muskler som alltid är i ett konstant "redo-läge".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D