söndag 20 mars 2011

Mellanmål och sötsuget

Jag har blivit en fruktsalladsfreak på sistone. Varierar inte mina mellanmål särskilt mycket. Vill jag ha något utöver mina huvudmål blir det oftast just fruktsallad. Tidigare har jag valt att ha keso till, men nu är jag inne i ett litet turkisk yoghurtträsk också, så varje gång jag väljer vilken proteinkälla jag ska ta till min frukt väljer jag bort keson. Det var länge sen jag gjorde en bärsmoothie eller något annat gott. Jag känner att jag borde börja variera mig lite för att undvika att tröttna på mina fruktsallader, för det vore verkligen illa om jag gjorde det. Jag tror det hade kunnat resultera i dåliga kostval.

Fruktsallad på banan, kiwi och apelsin med turkisk yoghurt, krossade linfrön och hasselnötter.
 

Påtal om kostval. Tidigare har jag skrivit en del om hur jobbigt det är att kämpa mot sötsuget. Tänkte jag skulle uppdatera om det. Just för tillfället tycker jag inte att det är särskilt svårt, otroligt nog. Det känns överhuvudtaget inte som en kamp. Att ha uppmärksammat det hos mig själv känns fantastiskt, för det är sötsuget som är min värsta fiende. Visst kan jag se godis, choklad eller bullar och tänka ujuj vad gott det hade varit. Men det där suget som säger till mig att köpa och äta det jag ser har lagt sig och vilat. Sen är det ju inget som säger att det inte kommer tillbaka, men just nu uppskattar jag att det inte är närvarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D