tisdag 15 mars 2011

Laxsoppa med grönsaker och curry


Idag gjorde vi uppdelningen att sambon gick ut med hunden och jag började laga maten. Som vanligt var det svårt att bestämma vad vi skulle laga eftersom vi ofta har dålig fantasi och ingen variation av mat i frysen. Jag tyckte det var dags för lax eftersom det var ett tag sedan vi åt det. Sambon sa "inte ugnsbakad lax", tydligen har han tröttnat på det. Jag gillar ugnsbakad lax, det är gott, men framförallt enkelt och kvickt att tillaga. Sambon letade fram ett recept på en soppa som hade fått betyget 5 av 5 på nån sida och hojtade till mig (som såklart satt vid datorn) att vi hade alla ingredienser som behövdes. Sen gick han ut. När jag hade avslutat det jag höll på med och gick till köket för att börja laga soppan upptäckte jag att "vi har alla ingredienser" egentligen betydde, vi har drygt hälften av ingredienserna och lök som lök/grädde som grädde, det spelar väl ingen roll vilken sort det är. Haha, jaja, det var bara till att improvisera. Soppan på bilden är resultatet. Den består av lax, broccoli, morötter, gul lök, 2,5 dl matlagningsgrädde, 1 liter fiskbuljong, salt, svart- och vitpeppar, muskot, tabasco och cayennepeppar. Sambon tyckte det blev gott. Jag tyckte att det smakade ok. Det jag har svårt för att få till med soppor är att få den där mustiga smaken som liksom bildar basen för soppan.

Lite kuriosa. Sambon såg på The Dr's idag. Där sa dom att man blir smartare av att äta fisk. Ergo, jag är nu lite smartare än vad jag var före kvällsmaten. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D