söndag 27 mars 2011

Träning är dyrt? Inte nödvändigtvis.

Dyra gymkort behövs ej för att komma i form.
Många tänker kanske att det är så dyrt att träna för att man måste ha gymkort och det kostar flera tusen och sen måste man ha kläder att träna i, rätt skor osv. Pengarna rinner iväg.

Men, det måste inte vara så. Det går att komma i form utan dyra gymkort och kläder. Det går att träna hemifrån utan redskap. Hemma kan man ha på sig vad man råkar ha i garderoben och det behövs inga fina skor. Det finns mycket man kan göra utan att det behöver kosta ett öre. Hemmaträningen sparar dessutom tid, för man behöver inte ta sig till träningslokalen, utan det går att träna i t.ex. vardagsrummet, hoppa direkt i duschen efteråt för att sedan fortsätta med sin dag på studs.

Zuzana och Freddy lägger ut nya workouts och
challenges varje dag som man enkelt kan göra
hemifrån (www.bodyrock.tv).

Jag har tidigare genom åren köpt gymkort flera gånger som jag sedan bara har slösat bort genom att sluta gå dit. Det är så himla onödigt. Den här gången bestämde jag mig för att jag inte skulle skaffa något sådant, utan jag skulle köra med hemmaträning istället. Jag använder sånt jag redan har i garderoben att ta på mig och brukar köra utan skor. Vardagsrummet är mitt gym och min kropp är mina vikter. Det går ju även att fylla petflaskor o.dy. med vatten om man vill ha lite mer vikt när man tränar. Nu har jag visserligen en del redskap hemma redan (yogamatta, crosstrainer, träningsband), men det är inte alltid jag använder dessa, för allt jag behöver egentligen är mig själv. Ibland sätter jag bara igång nån ösig musik och hoppar runt. Många gånger gör jag bodyrockpass och där använder man oftast bara sig själv. Sit- och pushups, rygglyft med mycket mera kräver inga redskap. Dips kan man göra från ett lägre bord, såsom vardagsrumsbordet. Nu när vädret börjar komma till sin rätt finns det ju oändliga träningsmöjligheter utomhus också. Det är bara att bege sig dit! Fantasin är det enda som hindrar en i vad man kan åstadkomma i träningsväg med vad som redan finns runt omkring oss.

Jag har länge tänkt att jag ska skriva det här inlägget, för jag vill uppmuntra alla som vill komma i form men inte tycker sig ha råd att helt enkelt bara ta sig tid att göra det hemma. Allt du behöver för att komma i form är dig själv, inget annat. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna tips, råd och tankar! Jag blir så glad för dina kommentarer! :D